Skip to main content

Med »deseto banovino« in »sedmo republiko«: države in diaspore v prvi in drugi Jugoslaviji

Opis

Projekt raziskuje odnose med monarhično in socialistično Jugoslavijo ter izseljenstvom. Izhaja iz podmene o temeljni podobnosti migracijskih in diaspornih politik v obeh državah, vzorce teh ureditev pa je mogoče zaslediti tudi v naslednicah nekdaj skupne države. Tako prva kot druga Jugoslavija sta poudarjali organsko vez prebivalstva, živečega v tujini, z »matico«. V kontekstu prve Jugoslavije so bili izseljenci znani kot »deseta banovina«, v drugi so postali »sedma republika«. Državi sta si torej kontinuirano prizadevali nadzorovati in usmerjati »svoje ljudi« v tujini. Obenem so izseljenci gojili stike s »starim krajem«. Četudi so stiki bili večinoma zasebni in so temeljili na vezeh med družinami, so vplivali tudi na institucionalno in politično stvarnost izvornih družb.

Zaradi vključevanja izseljencev v okolje priselitve in vplivov le-tega ter nezmožnosti »domovine«, da bi nadzorovala in usmerjala njihove zveze, pa so se med izseljenstvom in Jugoslavijama pojavljale napetosti. Zunajteritorialne politike države so se srečevale s transnacionalnimi in translokalnimi praksami migrantov, kar je vodilo k povečevanju razkoraka med državo in »njenimi« migranti in poglabljanju družbenih razlik, ki si jih je država s sprostitvijo selitev prizadevala odpraviti. Sistem odnosov in medsebojnih vplivov je bil kompleksen, prav »jugoslovanski primer« pa ponuja izhodišče za širšo komparativno raziskavo. Obe Jugoslaviji sta zaradi svojih posebnosti v okolju držav, ki so nastale na pogorišču imperijev oz. v okviru t. i. vzhodnega bloka, izstopali.

Te posebnosti poudarja regulacija migracij: v kontekstu prve Jugoslavije je oblikovanje odnosa do izseljenstva izpostavilo težave pri urejanju kompleksne države, sestavljene iz delov z različnimi pravnimi in političnimi tradicijami. Izseljevanje in izseljenstvo zato ni krepilo enotnosti države, kot si Jugoslavija z diasporno politiko želela, ampak je še poudarjalo siceršnje napetosti. Drugo Jugoslavijo pa so delovne migracije uvrščale ob bok mediteranskim državam in jo ločevale od držav t. i. vzhodnega bloka, ki niso poznale fenomena gostujočih delavcev. Z raziskovanjem jugoslovanskega terena in upoštevanjem mejne problematike je zato mogoče stopiti onkraj delitve na zahodno in vzhodno Evropo in problematizirati odnose med »domovinami« in diasporami v širšem evropskem kontekstu.

 

CILJI RAZISKAVE:

  1. Osvetliti, kako je deloval dispozitiv obeh Jugoslavij za vzdrževanje stikov z izseljenstvom in državi omogočal nadzor nad diasporo, obenem pa izseljencem nudil možnost transnacionalnih odnosov z »domovino«.
  2. Analizirati položaj in posebno vlogo, ki jo je igral slovenski prostor znotraj jugoslovanskega konteksta. V Kraljevini Jugoslaviji je bilo to mogoče zaradi ujemanja upravnih meja z etničnimi mejami skupnosti, v socialistični Jugoslaviji pa je k temu pripomogla federativna ureditev države, znotraj katere je urejanje odnosov z izseljenstvom z ustavo 1974 bilo dodeljeno republikam.
  3. Potrditi, da se odnosi države do izseljenstva kljub različnim državnim oblikam in političnim sistemom ter ideološkim podstatem institucij niso bistveno spremenili.
  4. Ovrednotiti pomen, ki ga je »izseljensko vprašanje« imelo v obeh Jugoslavijah, s posebnim ozirom na slovenski prostor. Analizirati, kako se je umeščalo v strukturo gospodarsko-socialnega razvoja države, uresničevanja nacionalnih politik, obenem pa tudi sprememb mentalnih struktur, ki so jih sprožale vesti o izseljencih, stiki z njimi, njihovi dejanski obiski »domovine« in vprašanje repatriacije. Vodilo nas bo vprašanje, v kolikšni meri je »izseljensko vprašanje« uspelo prodreti v slovensko družbo v prvi in drugi Jugoslaviji.
  5. Ovrednotiti relevantnost »jugoslovanskega primera« za razumevanje širših evropskih razmerij med »domovinami« in diasporami. Jugoslaviji sta sodili v okvir srednje in vzhodne Evrope, obenem pa sta od njega odstopali, zato nudita izhodišče za preseganje dihotomije med  vzhodno in zahodno Evropo, ki je še vedno prevladujoča v zgodovinopisju in družbenih vedah.
  6. Rekonceptualizacija zgodovinopisja in diseminacija rezultatov v slovenski in mednarodni javnosti. Raziskava bo poudarila potrebo po paradigmatskem premiku slovenske in jugoslovanske zgodovine, prikazala bo, da so transnacionalni stiki z izseljenstvom predstavljali integralen del preteklosti tega prostora in da so izseljenci krojili tudi podobo držav izselitve.

Faze projekta

  1. leto
  • opredelitev tematskih/problemskih raziskovalnih sklopov, načrtovanje raziskovalnih nalog, porazdelitev dela (začetna faza);
  • nabor literature in evidentiranje primarnih in sekundarnih virov po raziskovalnih nalogah;
  • preučevanje literature in primarnih ter sekundarnih virov v skladu s posameznimi tematskimi/problemskimi sklopi;
  • 3 operativni sestanki za preverjanje uresničevanja raziskovalnega dela in reševanje sprotnih problemov (1., 6. in 12. mesec);
  • sprotna koordinacijska srečanja (po potrebi);
  • organizacija delavnice Whose Yugoslavia? Yugoslav unity and disunity in migration policies and patterns (nadaljevanje srečanja, ki je potekalo v mesecu februarju 2023 v Glasgowu; namen je predstavitev tematske številke revije Europe-Asia Studies, pri kateri sodelujejo tudi člani projekta); na delavnici bomo predstavili tudi preliminarne ugotovitve projekta
  • oblikovanje spletne predstavitve projekta.

 

  1. leto
  • nadaljnje zbiranje in preučevanje literature in virov po tematskih/problemskih sklopih in raziskovalnih nalogah;
  • diseminacija delnih rezultatov projekta na panelu enega od mednarodnih znanstvenih združenj (ASEEES, ESSHA, ASN) ter drugih domačih in mednarodnih znanstvenih in strokovnih konferencah;
  • 2 operativna sestanka za preverjanje uresničevanja raziskovalnega dela in reševanje sprotnih problemov (razpored po potrebi);
  • sprotna koordinacijska srečanja (po potrebi);
  • priprava 3 znanstvenih člankov za objavo;
  • okrogla miza o pomenu migracij za slovensko in jugoslovansko zgodovino
  • -ažuriranje spletne predstavitve projekta

 

  1. leto
  • dokončna izpeljava preučevanja problemskih sklopov in raziskovalnih vprašanj ter interpretacija v primerjalni perspektivi
  • organizacija mednarodne konference: diseminacija rezultatov projekta
  • sprotna koordinacijska srečanja (po potrebi);
  • priprava 3 znanstvenih člankov za objavo;
  • priprava konferenčnega zbornika
  • priprava predstavitve rezultatov raziskave v obliki študij in gradiv.